sunnuntai 9. helmikuuta 2014

[HT] Elämä ja informaatio

Minulla on hyllyssäni jo hieman vanhahko kirja, Jim Brooksin 'Näin alkoi elämä' ('Origins of life', 1985). Brooks on  kristitty brittiläinen geokemisti, ja ilmaisee kirjassa uskonsa Jumalaan, mutta sisällössä ei minun mielestäni ole pseudotieteilyn makua. Geologisia aikakausia käsitellään aivan tieteen valtavirran mukaisesti, tietysti. Alkuräjähdyksestä puhuttaessa hän ei nosta edes sitä miksikään erityiseksi todisteeksi Jumalan olemassaolosta (kuten esim. meikäläinen mielellään). Siis aika 'viileältä' kaverilta vaikuttaa. (Kirjasta on arvostelu  ASA:n sivuilla.)

Elämän synty aiheuttaa hänessä kuitenkin ilmeisesti jopa suurempaa ihmettelyä kuin alkuräjähdys.

Lainaan pätkiä:
Aristoteles uskoi, että vedettäessä linjaa pienimmästä atomista mutkikkaimpaan elävään olentoon ei ollut mahdollista sanoa, missä kohdin eloton päättyi ja elämä alkoi. Moni tiedemies lienee nykyään hänen kanssaa samaa mieltä sanoen, että  elottomassa ja elollisessa aine eroaa vain järjestysasteensa perusteella.
Sitten Brooks viittaa joihinkin nykyisiin elämän määrittely-yrityksiin, jotka on tehty puhtaasti fysikaalisin ja kemialisin perustein. Hän näkee ainakin jotkut niistä joustamattomiksi, koska ne eivät pysty kuvailemaan systeemiä, vaan ne kuvailevat ainoastaan systeemin yhtä tai useampaa toimintaa.  Brooks esittää, että 'Aristoteleen jatkumo' atomista elävään ihmiselimistöön on väärä.  Ja jatkaa sitten kuvaten sitä, miten suuri ero on elämän rakenneosien, jopa virusten  ja toisaalta elämän perusyksikön, solun välillä.
Atomeja muodostavien alkeishiukkasten, atomien, molekyylien (jopa nukleoproteiinien), vieläpä virusten välillä on ilmeisiä kemialisia ja fysikaalisia yhteyksiä. Samoin näyttää johtavan kehityssarja prokaryoottisista soluista (joilla ei ole selvärajaista tumaa) monien erityyppisten eukaryoottisten solujen (joilla on yksi tuma) kautta pitkälle erikoistuneisiin ihmiselimistön rakenteisiin. a) Nukleoproteiinirakenteiden ja b) yksinkertaisimpien prokaryoottisten ja eukaryottisten solujen välillä on kuitenkin valtavan suuri katko. Tämän eron perusteella voidaankin esittää yksi määritelmä elämälle.
Tuohon Brooksin 'katkoon' useimmat sijoittanevat elävän ja ei-elävän välisen rajan. Virukset tosin saattavat vähän hämmentää siinä välissä.

Ja kuinka ollakaan, ylläkuvatulla tavalla tehty raja on se sama jossa Kerberoksen viittaama 'informaatio' astuu peliin.

Kaikki solut tarvitsevat DNA:n sisältämää informaatiota ainakin lisääntymiseensä. Jotkut solutyypit tosin heittävät valmistuttuaan DNA:n ulos itsestään, esim. ihmisen punaiset verisolut. Mutta nepä eivät sitten enää lisäänny.

Elämä ja informaatio astuvat peliin samanaikaisesti, yhdessä!

Brooks kysyy näin:
...Tietomme elämän synnyn mahdollisista tapahtumasarjoista ja elävien organismien osuudesta myöhemmässä kehityksessä johtavat ajatukseen, että siirtyminen elottomasta elolliseen tapahtui vain kerran. Elämän synty oli erittäin  epätodennäköinen tapahtuma, ja mahdollisuudet, että näin olisi käynyt sattumalta, ovat melkein olemattomat. Elämä kuitenkin sai alkunsa. Syntyikö se siis sattumalta vai oliko se suunniteltu ja ohjattu tapahtuma?
Tätä minäkin voin kysyä yhdessä Brooksin kanssa. Pohdinta menee tieteen ulkopuolelle, mutta 'eihän se mitään kun sen tietää' !



3 kommenttia:

  1. Samoja alkuaineita ja perustekijöitä on syntyvässä lapsessa ja elävässä ihmisessä ja myös kuolleessa ruumiissa. Mielestäni viisaasti yhdistät informaation elämän kehittymisen edellytyksenä ja tässäkin havaittuna asiana. Fysiikka on varmasti tärkeä vaikuttava elementti ja biologia kuvaa syy-seuraussuhteita. Kemian osuutta ei ehkä ole vielä korostettu tarpeeksi, mutta taas jää se avainkysymys "miksi" vastaamatta.
    Nykyään koetellaan kovasti mallintaa abiogeneesiä, mutten tiedä, että onko sen tulos edes oikea vastaus olemassaoloomme. Jos kävisi niin, että kaikkien kreationistien yms. kauhuksi todennettaisiin abiogeneesin mahdollisuus, niin olisiko se silti koko totuus. "Miksi"- kysymys jäisi tässäkin tapauksessa tykkänään vastaamatta. Tiedettäisiin sitten, että miten tämä asia voisi toimia, mutta edelleen se kaipaamani alkusyy jäisi tälläkin todisteella kertomatta tai selittämättä.
    Liikumme, Hannu, vaikeilla alueilla, ainakin ilman jumalakäsitettä. Kiitos Mikolle, että hän jaksaa pitää yllä tällaisia vakavan pohdinnan blogeja ja kiitos myös sinulle erittäin painavista argumenteista.
    Kaipaamani "informaatio" ei siis ole sellaisenaan likikään elämän määritelmää, vaikkakin välttämätön osa sitä.
    Puhhh.... vaikeammaksi tuntuu vaan menevän tämä.....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanoit: "Jos kävisi niin, että kaikkien kreationistien yms. kauhuksi todennettaisiin abiogeneesin mahdollisuus, niin olisiko se silti koko totuus".

      Olen ihan samaa mieltä! Pidän kyllä ajatuksissani abiogeneesin mahdollisena, vaikkakin on suuri kiusaus nähdä jotain erityistä ei-elävän ja elävän erona.

      Jos oikein ymmärsin Brooksia, niin hän taisi tarkoittaa vain, että elävän ja ei-elävän ero voidaan mielekkäästi määritellä, toisin kuin Aristoteles ajatteli, En nyt tosi kerrannut kirjaa kovin laajasti.

      Poista