Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on
kuollut. (Jaak. 2:26)
On ihmisiä, jotka kuullessaan evankeliumia ja sitä, mitä uskosta sanotaan, kohta taipuvat siihen sanoen uskoksi sitä, mitä itse luulevat.
He kuvittelevat kuitenkin uskon vain joksikin sellaiseksi, joka heillä muka on valta ottaa tai jättää, ikään kuin se olisi jotakin luonnollista, inhimillistä. Kun he siis sydämessään voivat päästä niin pitkälle, että ajattelevat: Varmaan tämä oppi on oikea ja minä uskon asian niin olevan, he pitävät tätä uskona. Kun he sitten eivät havaitse itsessään eivätkä muissa hyvien tekojen seuraavan, he arvelevat, ettei usko riitä, vaan vaaditaan jotain muuta ja syvällisempää.
Oikea usko ei kuitenkaan ole suinkaan tuolla tavoin ajatuksiemme sepitettävissä, vaan se on kokonaan Jumalan teko meissä, ilman mitään omaa vaikutustamme.
Siksi se onkin voimallinen ja vaikuttava, milloinkaan lepäämätön. Heti se uudistaa ihmisen ja vie hänet aivan uuteen elämään ja oloon.
On mahdotonta, ettei hän aina tekisi hyvää. Niin kuin näet puu itsestään kantaa hedelmää, samoin hyvät teotkin seuraavat luonnonmukaisesti uskoa. Turha lörpöttelijä on se, jolla ei ole tällaista uskoa.
Hän osaa tosin puhua uskosta ja hyvistä teoista. Hän ei kuitenkaan tiedä, mitä usko on ja mitä ovat hyvät teot, koska hänellä ei ole kumpaakaan.
Martti Luther - Mannaa Jumalan lapsille 11.1.2014
Raamattu toki tuntee väitteen "ei ole Jumalaa" samoin kuin sen, että pirutkin tietävät, että Jumala on ja vapisevat.
VastaaPoistaLuther johdattelee tässä Isän Jumalan tuntemiseen, joka sisältää paljon enemmän, kuon sen tarpeellisen uskon, että Jumala on.
Luominen näet johti jo Paratiisin puutarhassa kofliktiin, koska Adamin ja Eevan Luoja tahtoi jotain.
Aikamme ihmiselle on tpisaalta ärsyttävää kuulla viestiä Jumalan tahdosta, jok kohdistuu häneen. Toisaalta aikamme ihmiselle on masentavaa ja ahdistavaa, kun hän näkee itsessään ja anssaihmisssä syvän halun vastustaa Jumalan tahtoa, torjua se tai vesittää se. 10 käskyä ei ole Suomen peruskoulun ohjelmassa mikään keskeinen aihe, Israelin Jumalan ilmoitettu tahto, kuten perheenisän tulee se yksinkertaisesti perhekunnallee selittää.
Roomalaiskirjeen kahdeksannesta luvusta: "jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa"
VastaaPoistaTämä oli eräs niistä raamatunkodista, jotka uskoontuloprosessissani selvittivät minulle, että usko on konkreettista, ei esim. uskoa uskoon tms.