Fortuna ja Pontos Constanta museo, Romania kuva wikimedia |
Fortuna (Latin: Fortūna, equivalent to the Greek goddess Tyche) was the goddess of fortune and personification of luck in Roman religion. She might bring good luck or bad: she could be represented as veiled and blind, as in modern depictions of Justice, and came to represent life's capriciousness. She was also a goddess of fate: as Atrox Fortuna, she claimed the young lives of the princeps Augustus' grandsons Gaius and Lucius, prospective heirs to the Empire.
Her father was said to be Jupiter and like him, she could also be bountiful (Copia). As Annonaria she protected grain supplies. June 11 was sacred to her: on June 24 she was given cult at the festival of Fors Fortuna.
wikipedia
Professori D. C. Dennett voi ateistina kutsua itseään onnekkaiden mutaatioiden tuotteeksi (product of lucky mutations). Hän voi osallistua myös Scientific American 2011 suurelle yleisölle esitettyyn väitteeseen, jonka mukaan eräät biologit olisivat vihdoinkin onnistunut selvittämään silmän syntyyn johtaneet pohjimmiltaan onnekkaan sattumanvaraiset prosessit (Trevor et al.).
Sattuman äärellä ateismin ja ID ajattelun rajapinta lähestyy filosofista materialismi/idealismi rajaa.
Jos ja kun jätetään pois puhe Älykkäästä Suunnittelijasta, paremmin tai huonommin näkevästä Kellosepästä, ID-linjan edustajat voivat tieteellisin argumentein haastaa rouva Fortunaan selityksissään nojaavien teesit.
Silmäillään silmää
Anomalocaris. Taiteilijan näkemys Credit Katrina Kenny/University of Adelaide, Australia |
Keskustelu sattuman tilastollisesta todennäköisyydestä monimutkaisten elämän ilmiöiden äärellä onkin ID julkaisuissa paljon esillä ja ateistisen linjan tiedemiehet painokkaasti näkemyksiään puolustavat. (Joskus tuntuu, että heillä on stoalaisen filosofin tyyneys, näin on, joten näin sen täytyy olla!)
Älykästä suunnittelua edustava tutkija voi rajata työtään nimenomaan sattuman ja todennäköisyyksien, kaaoksen ja järjestyksen, suunnitelmallisuuden olemuksen aiheisiin ja osoittaa todennäköisyyksiä ja mahdottomuuksia. Näin hän voi kaataa maahan Jumalaan uskomista vastaan nostettuja vallituksia, kuten apostoli Paavali kehottaa. Tosin tässä yritetään järjellä kumota järjen päätelmiä.
Jumala vaihtoehtona Fortunalle?
Ongelma on, jos tarjotaan vaihtoehdoksi Älykäs Suunnittelija. Tämä ei näet lisää yhtään mitään tieteelliseen tutkimukseen silmän alkuperästä. Uskovina sanomme niin ja aamen, Jumalan suuria tekoja! Mutta tahtoisimme uteliaina ymmärtää paremmin, miten ihmeessä tällainen monimutkainen silmä esiintyy kambrikauden alussa ilman mitään tunnettua taustaa ja kehitystä sitä edeltävällä Ediacara kaudella.
Oikea vastaus tieteen haasteeseen ei ole jokin uskonnollinen tai filosofinen väite Suunnittelijasta tai Sattumasta, vaan sen myöntäminen, että emme tiedä ja että Väiskille riittää vielä hommia luonnontutkimuksen alalla.
Tie Jumalan tuntemiseen ja uskon syntymiseen on toinen. Eero Junkkaala esimerkiksi kertoi kolumnissaan tapaamastaan intialaisesta kristitystä, joka luonnossa näkyvästä viisaudesta ja suunnitelmallisuudesta sai takaisin uskonsa hindulaisena. Kristityksi hän tuli toista tietä.
Nyt pistän ihan puppua:
VastaaPoistaSe, että evoluutiossa syntyy niin valtavalla voimalla mielikuvituksellisia uusia elimiä ja toimintoja herättää ajatuksen, että kaikki on ikäänkuin 'valmiina', kätkettynä perintötekijöissä tai ties missä. Eliön vuorovaikutus ympäristön kanssa aiheuttaa sitten jonkin ominaisuuden aktivoitumisen ja kehittymisen 'täyteen kukkaan', jos siis ominaisuudelle on 'ekosysteemillinen tilaus' senhetkisessä tilanteessa.
Mutta se oli siis 'Konstan Pylkkerön' tuumailuja, Konstalla mielikuvitus lentää.
Hetkinen, vai olisiko siinä jotain...
Minusta kuvaamasi alku, perustekijät, ovat sekä tieteen että mytologian piirissä esiintyviä näkemyksiä.
PoistaKosmologia ja biologia puhuvat vakavissaan alkuräjähdyksestä ja kaiken elämän juontumisesta yhteen. Myös elävät olennot alkavat yleensä - ei tosin yhdestä vaan kahdesta! Seksuaalisuus on kaikkialla hyönteisissä, kasveissa, kaloissa, linnuissa, maaeläimissä, karjassa...
Mytologiat ovat yleensä "syntykertomuksia" mutta esimerkiksi Kalevalassa on sotkan muna. Kirjoitan siitä enempi. Entisille "muna" oli ihmeellinen alku, josta sotka sitten tuli.. ja kuoren sirpaleista koko maailma.
Miksi sotkan muna? Olisko niin, ettei ennen Suomessa kanoja ollut? tarttee koettaa selvitellä
Löysin hienon videopätkän kambrikaudesta, siellä esiintyy myös anomalocaris.
VastaaPoistahttp://www.youtube.com/watch?v=ice47loNmsc
Vau!
Onpa upea video, kiitos Hannu. Trilobiitti parka...
PoistaKambrikautinen räjähdys on mielenkiintoinen. Olen kuullut väitettävän, että miltei kaikki luonnon 'peruskeksinnöt' ilmaantuivat silloin, tai sinnepäin. Ja tästä on tehty sellaisiakin päätelmiä, varmaan ID-puolellakin, että tämä 'räjähdys' osoittaa Jumalan juuri silloin tehneen erityisen paljon luovaa työtä.
VastaaPoistaEihän sitä mahdollisuutta voi tietenkään varmuudella kieltää. Mutta voidaanhan ajatella niinkin, että silloin evoluutio saavutti jonkin tärkeän vaiheen, niin että systeemi pääsi oikein kunnolla vauhtiin. Jossain mainittiin suvullinen lisääntyminen, petoeläimet ym.
Kambrikauden kerrostumissa eri puolilla maailmaa on todellakin löydetty kaikkien elämänmuotojen alku. Darwinin yksinkertaisen elämän puun sijalle on tullut pensas.
PoistaEdeltävällä edicarian kaudella näitä elämänmuotoja ei ole löydetty ja myös se kausi näyttää päättyneen massiiviseen elämän tuhoon. Monet eicarian elämänmuodot ovat saaneet tutkijoilta nimen enigmaattinen, eikä syyttä.
Elämän aamu on luonnontieteen tutkimuksen herkimpiä ja mielenkiintoisimpia vaiheita, jota tuntematta on vaikea käsittää elämän kehitystä oikein.
"...Rouva Fortuna näet tarjoaa itsestään sattumanvaraisesti muuttuilevan materian, jota luonnonlakien ohjaamat prosessit muokkaavat saaden onnekkaasti aikaan lopulta älykkään suunnittelun näköisiä variaatioita. ...."
VastaaPoista- Onkos tämä jotain ID:n ominaisuuksia - kuulostaa hassulta?
"...Sattuman äärellä ateismin ja ID ajattelun rajapinta lähestyy filosofista materialismi/idealismi rajaa."
-Toki, mutta materialismin ja idealismin asettaminen vastakkain ei ehkä edusta sitä rajapintaa, mitkä useimmat ihmiset kokevat todellisuuksissaan sattuman mukana ollessa.
Pidempään pohtiessa tehdään tällaisia havaintoja, mutta arkitodellisuudessa ei ole olemassakaan sitä vastakkaista peiliä, mihin verrata oikeellisuutta tai ristiriitoja omassa maailmankatsomuksessa