keskiviikko 22. tammikuuta 2014

[HT] ID:n syntyvaiheista


Löysin Juuso Loikkasen mielenkiintoisen gradun Dembskistä ja Älykkäästä suunnittelusta. Siinä oli hyvä ja selkeä esitys ID:n syntyvaiheista, laitetaan se tähän 'tietoiskuksi'. 

Intelligent Design -liikkeen isänä pidetään Berkeleyn yliopiston oikeustieteiden
professorina toiminutta Phillip E. Johnsonia, joka käännyttyään kristinuskoon
38-vuotiaana vuonna 1987 ja vakuututtuaan akateemisten meriittien
tavoittelemisen turhuudesta alkoi pohtia, miksi tiedeyhteisö oli niin suuressa
määrin metodologisen naturalismin ja agnostisismin dominoima. Johnson oli
varma, että tieteen tekeminen oli mahdollista myös ilman tällaisia
metafyysisiä sitoumuksia. Hän kertoo löytäneensä uuden merkityksen elämälleen
tutustuttuaan evoluutiobiologi Richard Dawkinsin teokseen ”The Blind
Watchmaker”, jossa tämä väittää kaiken maailmankaikkeuden olevan pelkkää
fysiikkaa, vapaan tahdon vain illuusio ja uskonnon ihmiskuntaa vaivaava virus.    
Toinen Johnsonin ajatteluun ja visioon Intelligent Design -liikkeestä ratkaisevasti
vaikuttanut kirja oli Michael Dentonin evoluutiokriittinen ”Evolution: A Theory
in Crisis” Johnson uskoi, ettei ollut yksin ajatustensa kanssa, ja aloitti samanmielisten
tiedemiesten keräämisen verkostoonsa. Näin Intelligent Design -liike alkoi
vähitellen muodostua. Johnsonin mukaan liikkeen voi varsinaisesti katsoa
syntyneen maaliskuussa 1992, kun joukko älykkään suunnittelun kannattajia
kokoontui symposiumiin teksasilaiseen Southern Methodist -yliopistoon
Johnsonin edellisenä vuonna julkaiseman, metodologista naturalismia rajusti
arvostelevan kirjan ”Darwin on Trial”  tiimoilta. Paikalla olivat Johnsonin
lisäksi muiden muassa biokemisti Michael Behe, tieteenfilosofi Stephen
Meyer ja matemaatikko William A. Dembski, joista oli myöhemmin tuleva
liikkeen kantavia voimia.

Muistan lukeneeni yhden Johnsonin kirjan, varmaan 90-luvulla. En muista oliko juuri tuo mainittu

Tutkielmassa oli myös minulle tervetullutta tietoa Dembskin suhtautumisesta teistiseen evoluutioon:

Esimerkiksi Michael Behe tunnustautuu teistiseksi evolutionistiksi, mutta ei näe itseään kreationistina. Myös Dembski irtisanoutuu kreationismista, mutta myös teistisestä evoluutiosta, jonka hän katsoo antavan ”liian darvinistisen” kuvan biologiasta.



5 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. todella hyvä tietoisku, sain taas oppia uutta ja asiasta parempaa ymmärrystä. mainio työväline tämä blogi-tekniikka!

    VastaaPoista
  3. Johnsonilta on suomennettu yksi kirja. Suomeksi julkaistu kirja ei ole tuo Darwin on Trial, joka on suunnattu oppineistolle, vaan huomattavasti lyhyempi ja yleistajuisemmin kirjoitettu kirja, jonka kohderyhmä on vähemmän kouluttautuneet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilmankos se tuntui ihan ymmärrettävältä :-) Joo, se ei ollut kovin paksu kirja

      Poista
    2. Sehän olikin vielä hyllyssäni! Kirjan nimi on suomeksi 'Evoluution maailmankuva'. Alkuperäinen nimi on 'Defeating Darwinism by Opening Minds', 1997. Uusi tie julkaisi tämän suomessa vuonna 2000, joten muistin lukemisajankohdan hieman väärin

      Poista