maanantai 3. maaliskuuta 2014

D. Alexander: Creation or Evolution kreationistin näkökulmasta

kuva creation.com
Denis Alexander, Creation or Evolution. Do we have to choose? Monarch Books, Oxford (2008).

kuva creation.com
Kreationistien leiristä tätä kirjaa on arvioinut Nairobissa, Keniassa lähetystyössä toimiva David Anderson artikkelissa Creation or evolution - choose carefully!  Journal of Creation 23(2):41–45 (2009).

Taisteluasetelma on heti valmis ja näkyy kirja-arvostelun johdannossa:
Denis Alexander, a professing evangelical, is a research biochemist and the Director of the “Faraday Institute for Science and Religion” at St. Edmund’s College, Cambridge. He is also a seasoned public campaigner for theistic evolution (which he terms “evolutionary creationism”) and against both intelligent design and creationism.

In this book he seeks to pull together an integrated scientific and theological argument for his position, aimed at the general reader coming from a professing evangelical, the book is likely to be one that theistic evolutionists will be recommending as a defence of their position for some years to come, and it will be good for creationists to become familiar with it.
anderson
Tottahan tämä sodanjulistus on - Suomessa esimerkiksi Eero Junkkaala on nostanut Alexanderin teoksen lipuksi painissa kreationistien ja ID linjalaisten kanssa!

Kirjan sisältö
The book begins with a general introduction,
then an overview of the biblical doctrine of creation in one chapter
and of evolution in three.
Then follows some answering of objections,
a more particular look at Genesis,
and then a presentation of the synthesis of it all, “evolutionary creationism”.
The next main division discusses how to understand various biblical and theological issues within this framework, including Adam and Eve, death, the Fall, suffering and evil.
The final three chapters are more eclectic and have something of the flavour of chunks of material that the author wanted to include but didn’t know where to put them. They consider questions of intelligence and design, including the ID (intelligent design) movement, ending with a fairly technical chapter on the origin of life.
anderson

Alexander antaa väärän kuvan kreationismista
Anderson kirjoittaa, että kirjassa leimataan tietämättömiksi ne, joiden mielestä darwinismi ei voi olla sopusoinnussa Raamatun luomiskertomuksen kanssa. Tässä hänen mielestään Alexander antaa väärän kuvan "tieteellisestä kreationismista" ja hän perustelee väitettään melko rankasti:
The studied ignorance of creationist scientists, organisations and their publications is so systematic it can only be deliberate; 1 in 350 pages and 233 footnotes, I discovered only two such references, both from the late Henry Morris in the 1980s! Alexander prefers to contrast his own ideas with straw-men, using formulae such as, “Some Christians believe”.

No public critic of creationism has any reasonable excuse for portraying creationists as believing in the fixity of species (chapter 52), as holding that the early chapters of Genesis are essentially the genre of modern science (chapter 2), or as believing that God made the earth “look old” to test our faith (chapter 6)—a suggestion he spends three pages discussing, compared to just one on the objection from the second law of thermodynamics.
anderson
Andersonin rtikkelissa on paljon muuta keskustelua näiden yleisten huomioiden ohella, joita en ryhdy tähän purkamaan. Lue koko artikkeli tästä linkistä.


Andersonin johtopäätöksiä
Anderson toteaa, että koska Creation or Evolution kirja ei keskustele vakavasti ID linjan eikä tieteellisen kreationismin teesien kanssa, kyseessä on halpa hyökkäys raamatullista luomisuskoa vastaan ja lahja Valistukselle ja sekularismille.

Teos luovuttaa "ideologiasta vapaalle" tieteelle koko todellisuuden luopuen raamatullisen luomisopin konkreettisesta todellisuudesta.

Kristitylle jää kirjasta käteen vain teorioita ja hämärää toivoa, että joskus tulevaisuudessa jotain uutta tapahtuu tieteen ja uskon rintamilla. Raamatusta tehdään epäluotettava ja monille eri tulkinnoille avoin kirja. Objektiivinen syntiinlankeamuksen, kuoleman, synnin ja pelastuksen todellisuus väistyy.

Arvostelija katsoo, että Alexanderin kirjassa myydään kallis evankelinen perintömme saamatta yhtään mitään vastinetta kaupalle.

Arvostelun sävy on terävä, kuten sopiikin nuorelle lähetyssaarnaajalle, matemaatikolle ja teologille, ja heijastelee myös suomalaisessa keskustelussa kohtaamaani ilmapiiriä. Onhan kyse hyvin perustavista asioista.


5 kommenttia:

  1. Tällaista keskustelua vaikeuttaa kreationistien ja ID liikkeen monet toisistaan poikkeavat sävyt - kenen kanssa keskustellaan.

    Joku ID linjalainen voi sanoa, että hän keskittyy vain tieteelliseen keskusteluun, todennäköisyyksiin jne. kun toinen tuo mukaan täyden paketin Raamattu fundamentalismia 6000 vuoden näkemyksineen.

    Tärkeä on minusta Andersonin piirtämä punainen viiva - se on jokseenkin sama kuin se, jota olen itse yrittänyt vetää uskon ja tieteen välille, ja josta Alexander paljon on kirjoittanut.

    Olen Andersenin suihteen vain tämän punaisen viivan toisella puolella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosiaan ID-leirissä on myös nuoren maapallon kreationisteja, ihan tunnetuissa nimissä. Tämä ei koske ainoastaan Suomea

      Esimerkkinä oheinen kambrin räjähdystä käsittelevä juttu, jossa on kirjoittajana mm. ID 'peruskaveri' Stephen C. Meyer ja P. A. Nelson.

      http://www.discovery.org/articleFiles/PDFs/Cambrian.pdf

      Näistä Nelson on nuoren maapallon kreationisti.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Nelson_%28creationist%29

      Siis evoluutioteorian vastaisuus on se oleellinen yhdistävä tekijä ID-leirissä, tavalla ei ole niinkään merkitystä - koska ko. teoria nähdään niin tärkeäksi kumota.

      Poista
    2. Oheisessa (lyhyessä) videossa Stephen C. Meyer kertoo siitä, että ID-näkemys sinänsä ei ota kantaa maapallon ikään.

      http://www.youtube.com/watch?v=GGFWH6Okgl8

      Poista
  2. Annat Hannu konkretiaa ajatukselle rintamien sekavuudesta. Tällainen hämäryys on tyypillistä Wanhan Wihtahousun toimille, ja on varoitusmerkki siitä suuresta eksytyksestä, joka USA:sta virtaa kristikuntaan ja aiheuttaa niin suurta vahinkoa. Miksei myös hyvääkin kiinnittämällä huomion jumalattomen perusteettomiin väitteisiin.

    VastaaPoista
  3. Tuo Andersonin kritiikki kuulostaa tutulta. Minullekin aika ajoin sanotaan, että en tunne riittävästi kreationistien tai ID:n argumentteja. Minusta puolestani tuntuu siltä, että "kun olet nähnyt yhden lentokentän, olet nähnyt ne kaikki". Argumentit on kyllä listattu kreationistien webbisivuille, joista niitä noukitaan.

    Voisin myös viitata sieniasiantuntijaksi kouluttautuneen isäni viisauteen. Kun häneltä kysyttiin, miten voisi oppia tuntemaan myrkkysienet, hän vastasi, ettei niitä tarvitse tuntea. On tunnettava vain ne, jotka aikoo poimia.

    VastaaPoista